De tweede week in Derby! - Reisverslag uit Derby, Verenigd Koninkrijk van Lisan Bruggink - WaarBenJij.nu De tweede week in Derby! - Reisverslag uit Derby, Verenigd Koninkrijk van Lisan Bruggink - WaarBenJij.nu

De tweede week in Derby!

Door: Lisan

Blijf op de hoogte en volg Lisan

26 Januari 2014 | Verenigd Koninkrijk, Derby

De dag voordat de eerste college's zouden beginnen!
Ha, daar keek ik wel naar uit!
Vandaag heb ik mijzelf getrakteerd op warme broodjes uit de oven, een van de zondagsrituelen bij de Brugginken!
Oh, wat was dat lekker en ik heb de meest rare verhalen aangehoord van verschillende internationale studenten, nou nou wat een spul allemaal!
Ik heb vandaag ook mij vliegreis en treinreis geregeld om in februari een weekje naar Nederland terug te kunnen! Jaa, daar kijk ik wel naar uit om iedereen eventjes weer te zien!
's Avonds zijn Myrthe en ik nog even de pub ingedoken om een lekker drankje te drinken om alvast te proosten op een goed begin van ons schoolgebeuren hier!

Jaaaaaaaaaaaaa en toen was het maandag! De eerste schooldag, jetzt geht's los!
Haha, voordat dan ons eerste college begon hadden we nog een afspraak op onze stageschool.
Wij gaan stagelopen op de Lawn Primary school, ideaal want de school ligt achter de University! Bij aankomst moesten we gelijk gegevens invullen, handtekening zetten en er werd een foto van je gemaakt. Nou, een apart gebeuren!
Na een kort gesprek kregen we een rondleiding door de school. Yonien en ik mogen stagelopen in Year 5 en Myrthe en Marloes in Year 4. We zijn een aantal klassen binnen gelopen. Het onderwijssysteem in Engeland is heel anders dan dat we in Nederland hebben. Op Lawn Primary heb je in het eerste gebouw een klas wat 'reception' wordt genoemd en daarnaast year 1 en 2 2x. In een ander gebouw zit year 3, 4, 5 en 6, ook steeds 2x. In year 6 gaan ze al naar de Secundary school. Oh noh! Ik vond het erg leuk om alle kinderen in uniform te zien lopen. Ze dragen hier groene uniformen, best schattig! Vanaf dinsdag begint mijn stage daar, 't löp wa los!

Na een leuke rondleiding door de stageschool zij we richting de University gelopen, omdat we daar 's avonds les zouden hebben. Onze eerste les: Individual differences and learning. Veel aspecten die tijdens de les voorbij kwamen waren herkenbaar vanuit de Pabo, haha dat was wel mooi! Wel was het soms lastig om de les te volgen. Het was al laat in de avond, concentratie was ver te zoeken en natuurlijk de Engelse taal wat telkens werd gepraat tijdens de les. Voor dit vak moeten we een verslag maken en je kan het haast al wel raden... we moeten LEZEN LEZEN LEZEN, oh ik hou d'r zo van!

Na een intensieve dag hebben Myrthe en ik 's avonds nog samen gegeten en film gekeken.

Vandaag heb ik heerlijk uitgeslapen en zijn we 's avonds uit eten geweest met de huisgenoten van Myrthe. We hebben gegeten in een heel gezellig restaurantje dat meer op een verkapte bibliotheek leek dan op een restaurant. Boeken voor, naast, links, maar eten kan je daar wel! Helaas heb ik niet mijn hele maaltijd kunnen eten. Het mes wou niet meewerken, met als gevolg dat er eten op de grond viel. Ja, dat soppen zal ik denk ik nooit verleren. 's Avonds ben ik lekker op tijd naar mijn bed gegaan!

Woensdag hebben we een wasje gedraaid en zijn we naar school gegaan voor onze tweede les: Learning and motivation.
De lerares kwam al binnenlopen met een rollator en een wandelstok... Oh noh dat gaat wat worden! De tijd ging snel voorbij en voordat we het wisten liepen we alweer terug naar huis.
Op de terugweg hebben we een iets andere weg gelopen dan dat we normaal deden met als gevolg dat we een klein supermarktje waren beland en raad eens wat ik daar vond? Jaaa, een blik Grolsch! Wat prachtig!
Beter kon ik die avond niet afsluiten!

Donderdag hadden we een welkomstbijeenkomst van ons court. Daarbij hebben we nog verschillende informatie gekregen over het reilen en zeilen hier, de meeste dingen wisten we. Ook hebben we bustickets gekregen, waarmee we gratis door Derby kunnen reizen, ideaaal! Bij deze meeting zat een Frans en Duits meisje, nadat we klaar waren hebben we nog gezellig gekletst met hen en meteen onze nummers uitgewisseld.
's Avonds hebben we heerlijk gegeten bij mij en heb ik met Marloes en Yonien de verschrikkelijke Ikke 2 gekeken. Wat een leuke dingen zijn dat! Haha! Tijdens de film kregen we zo'n honger dat we de film stopgezet hebben en even naar de supermarkt zijn gegaan om daar lekkere ijsjes te halen! Lekker lekker! Wat een impulsieve actie weer, maar een ontzettend leuke avond.

Vrijdag hadden we ons laatste college: Education for all. Hier ging het vooral over het onderwijssysteem in Engeland. Piece of cake dus, haha ik wist er niks van! Ook voor dit vak moeten we een verslag maken.
's Avonds hadden we afgesproken met een Belgisch meisje, genaamd Nour. Zij is alleen vanuit België hier naar toe gekomen, dus wij gaan haar goed opvangen! We gingen wraps eten! Ik had het thuis nog niet gehad, maar vond het zeker lekker! Na het eten van de lekkere wraps kwam ook het Duitse meisje Anne erbij die we gisteren ontmoet hadden bij de welkomstbijeenkomst. Het was een gezellige avond met lekkere hapjes en drankjes en rare vertalingen... Ik ben die avond op tijd naar bed gegaan, want we zouden de volgende dag naar Birmingham gaan.

Zaterdag zijn we met z'n vijven naar Birmingham gegaan. Na een treinreis van ongeveer een uur kwamen we aan in Birmingham. Wat is dat een grote stad! Waauw! De zon scheen, het was een lekker weertje! We hebben rondgelopen op de New Street, dat is volgens mij de winkelstraat van Birmingham. Ook zijn we in een groot shoppingcenter geweest met ontzettend veel grote winkels, wat een walhalla! Ook hebben we een grote kathedraal gezien en zijn we zelfs nog in een museum geweest! Nou ja, ik ben en blijf nog steeds een cultuurbarbaar.
Niet veel later begon het heel hard te regenen, een dikke hoosbui!
Met onze paraplu's liepen we daar dan in Birmingham op zoek naar een leuk souvenirtje die we ook hebben gevonden! Een ding dat ik geleerd heb over paraplu's, loop nooit als Twentenaar met een paraplu uit Amsterdam, dat gaat hoe dan ook tegen je werken!
Daarna hebben we nog lekker geshopt bij de Primark en hier heb ik lekker pantoffels gekocht!

Al met al was dit een geslaagde dag en heb ik er erg van genoten.
Op naar de volgende dagen!

  • 26 Januari 2014 - 12:58

    Joris Bruggink:

    Hoi zusje,

    Fijn om te lezen dat je het daar goed naar je zin hebt. Had ik ook niet anders verwacht van je.
    Ik ben benieuwd naar het volgende reisverslag!


    Joris

  • 26 Januari 2014 - 13:27

    Henriet Bruggink:

    Fijn dat het je bevalt in Derby. En dat verdwaalde bierblikje Grolsch...haha Twente is toch nog aanwezig daar. Deze week begint dan het "echte" werk, het lesgeven aan de kinderen daar. Ben benieuwd hoe het je bevalt! Maar dat komt vast wel goed.
    En erg goed om te horen dat je het wassen en eten koken zo goed af gaat....wordt vervolgd in Twente...!
    Veel plezier nog met zijn allen en geniet ervan!

  • 27 Januari 2014 - 09:17

    Ingrid Eidhof:

    Hoi Lisan,

    Wat een enthousiasme klinkt er in je verhalen door. Super dat je het zo naar je zin hebt.
    Schrijf eens iets over de vakken en de manier van lesgeven daar. Ben benieuwd of ze daar ook een vrije woensdagmiddag voor de kinderen kennen of gaat het net als op sommige scholen hier dat ze continue-rooster hebben en dan om b.v. 14.30 uur vrij zijn?
    Veel succes met je eerste echte lesweek.
    Groeten van ons allemaal.




  • 01 Februari 2014 - 09:59

    The Ureterpers:

    Hi niece,

    Still doing great in the UK we just read. Last week went also well? Do the kids like the Dutch teachers? Interesting to read is that you get used to the British breakfast, dinner and their typical daily behaviors. We hope sufficient time is left for leisure and discovering the social habits like having drinks, meeting people, shopping and ... sleeping.

    Keep up the good mood and spirit and enjoy your stay! Time flies.

    We stay connected.

    The Ureterp household.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisan

In het derde jaar van de PABO ga je in het tweede semester een minor volgen. Je kan daarbij kiezen van management tot speciaal onderwijs en van Nederlands voortgezet onderwijs tot internationalisering. Daar hoefde ik niet lang over na te denken en had heel snel mijn keuze gemaakt! Ja, natuurlijk kies ik voor internationalisering, niets is mooier dan dingen in het buitenland ontdekken en mee te maken! Ik vind dat wel zo prachtig! Nadat ik wel duizend keer mijn naam op verschillende formulieren heb moeten invullen, was het dan allemaal geregeld. Ik ga samen met 3 andere meiden voor 3 maand naar Derby!

Actief sinds 12 Jan. 2014
Verslag gelezen: 635
Totaal aantal bezoekers 14354

Voorgaande reizen:

12 Januari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

09 Januari 2014 - 20 April 2014

Minor internationalisering in Derby! :)

Landen bezocht: